Forretningsmodell

En forretningsmodell beskriver hvordan en organisasjon skaper, leverer og fanger opp verdier for både bedriften, samfunnet og miljøet. Verdien som “skapes”, kan være av ulik karakter, både sosialt og økonomisk. Formålet er at verdien som skapes, skal gagne bedriften og samfunnet i et lengre perspektiv.

En forretningsmodell kan organiseres på ulike måter, men de fleste tar utgangspunkt i Business Model Canvas, som er utviklet av Alexander Osterwalder. Modellen er et verktøy som består av ni byggesteiner, som hjelper deg å kartlegge kundesegment, verdi, kanaler, relasjoner, inntekter, ressurser, aktiviteter, partnere og kostnader.


Fremgangsmåte

Forretningsmodellen fungerer som et verktøy for å skape en oversikt over hvilke ressurser og prosesser du trenger for å skape verdi. Start med å skissere ideen din. I startfasen vil dette dreie seg om ideer og antagelser som man ikke har fått testet hos betalende kunder. Ikke gå i fellen med å skrive en lang og detaljert forretningsplan i første fase. Dette kan gjøres på et senere tidspunkt når alle byggesteinene er beskrevet og testet, idet ideen er klar for å kommersialiseres. En forretningsmodell er et hjelpemiddel som justeres i takt med informasjon fra mulige kunder og interessenter. Din første forretningsmodell er bare et utkast og vil utvikle seg dynamisk mens du leter etter de rette kundene og samarbeidspartnerne. Bygg prototyper, mål resultatene og lær av tilbakemeldingene du får underveis.   

Tips og råd

Bruk tid på idegenerering i starten og spør deg selv:

  • Hvilke problemer løser du?

  • Hvem er kunden? 

  • Hva skal du levere?

  • Hva skal du selge?

  • Hvordan skal du ta betalt?

 

Bærekraftig verdiskapning

I dagens samfunn er vi blitt vant til at bedrifter, myndighetene og kunder setter bærekraft på dagsordenen. Det kan handle om vann eller plast, CO2-utslipp eller tilsetningsstoff i matproduksjon, menneskerettigheter, korrupsjon eller fattigdom. Noen av de største problemene vi står overfor i dag, er knyttet til det sosiale og miljømessige aspektet innenfor bærekraft. Forskning viser at vi i økende grad må forberede oss på klimaendringer som en følge av overforbruk og befolkningsvekst. Følgene av dette er avtagende ressurser for både næringslivet og samfunnet. Dette fører til at vi må tenke annerledes og finne nye måter å gjøre ting på i fremtiden. Vi har heldigvis kommet til det punktet at mange bedrifter forstår at man kan være bærekraftig og lønnsom. Med andre ord: «Business as usual» kan i morgen bety «out of business».

 

Husk

Iterasjon betyr å gjenta en prosess, analysere resultatene og gjøre justeringer i håp om å oppnå et bestemt mål eller utfall. En vil hele tiden oppleve å gjøre store og små endringer på leting etter en forretningsmodell. Det er alltid rom for forbedringer.


Eksempel:

LEGO vil bruke en milliard danske kroner for å finne et alternativ til plasten som brukes for å lage klossene i dag. Målet er at alle produkter, også emballasjen, skal være laget av bærekraftige materialer innen 2030. Dette indikerer et ønske om å tenke nytt og å løse problemer som skal gagne både samfunnet, jordkloden og en bedre ressursutnyttelse.